Maklumat mengenai ubat-ubatan yang biasa diambil seperti kegunaan, cara pengambilan dan kesan-kesan sampingan sekiranya ada.

Powered by Blogger.

Search This Blog

Ubat Kencing Manis METFORMIN (GLUCOPHAGE)

Bagi anda yang mengidap penyakut kencing manis jenis 2, sudah tentu anda tahu apa itu ubat METFORMIN (GLUCOPHAGE). Metformin adalah nama generik ubat-ubatan preskripsi Glucophage, Glumetza dan Fortamet, digunakan untuk mengawal gula dalam darah di kalangan pesakit kencing manis jenis 2.

Kencing manis jenis 2 adalah penyakit yang berlaku apabila badan tidak menghasilkan atau menggunakan insulin seperti biasa, yang menyebabkan gula darah tinggi (glukosa). Metformin bertindak dengan mengurangkan jumlah gula daripada makanan dan mengurangkan jumlah glukosa hati anda.

Ia juga meningkatkan tindak balas badan anda terhadap insulin. Metformin adalah dalam kelas ubat yang dipanggil Biguanides. Ia kadang-kadang digunakan bersama-sama dengan diet dan ubat-ubatan lain untuk mengawal paras glukosa darah. Ia juga digunakan untuk mencegah perkembangan diabetes pada orang yang berisiko tinggi untuk merawat penyakit sindrom ovari polisistik (PCOS).

Metformin adalah ubat kencing manis yang membantu mengawal tahap gula dalam darah. Metformin digunakan oleh pesakit jenis 2 (tidak bergantung kepada insulin) kencing manis. Kadang-kadang metformin digunakan dalam kombinasi dengan insulin atau ubat-ubatan lain, tetapi ia bukan untuk merawat diabetes jenis 1. Metformin juga boleh digunakan untuk tujuan yang tidak disenaraikan di dalam panduan ubat ini. Metformin tidak sepatutnya diberikan kepada pesakit yang mengalami alahan terhadap ubat ini atau pesakit yang berada dalam keadaan ketoacidosis kencing manis (hubungi doktor untuk mendapatkan rawatan dengan insulin).

Pengambilan metformin perlu dihentikan buat sementara waktu jika pesakit perlu menjalani X-ray atau CT scan yang menggunakan pewarna yang disuntik ke dalam vena. Sebelum mengambil metformin, pastikan anda beritahu doktor jika anda mempunyai penyakit hati atau sejarah penyakit jantung. Sesetengah orang mengalami laktik asidosis semasa pengambilan metformin.

Simptom awal mungkin menjadi lebih teruk dari semasa ke semasa dan keadaan ini boleh membawa maut. Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika mempunyai gejala ringan seperti:

  • kesakitan atau kelemahan otot, 
  • rasa kebas atau sejuk di tangan dan kaki anda, 
  • kesukaran bernafas, 
  • sakit perut, 
  • loya dan muntah-muntah, 
  • kadar jantung yang perlahan atau tidak sekata, 
  • pening atau merasa sangat lemah/letih. S
Sebelum Mengambil Metformin
Sesetengah orang mengalami keadaan yang mengancam nyawa yang dipanggil laktik asidosis semasa pengambilan metformin. Laktik asidosis lebih cenderung untuk terjadi jika anda mempunyai penyakit hati, penyakit buah pinggang, kegagalan jantung kongestif, jangkitan yang teruk, dehidrasi atau pengambilan alkohol dalam kuantiti yang banyak. Metformin tidak dijangka akan memudaratkan bayi yang belum lahir.

Beritahu doktor anda jika anda mengandung atau merancang untuk hamil semasa rawatan. Tidak dapat diketahui sama ada metformin masuk ke dalam susu ibu atau jika ia boleh memudaratkan bayi yang disusui. Jangan mengambil metformin tanpa berbincang dengan doktor jika anda menyusu bayi. Metformin tidak sepatutnya diberikan kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada 10 tahun. Extended-release metformin (Glucophage XR) tidak harus diberikan kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada 17 tahun.

Bagaimana Cara Mengambil Metformin?
Ambil metformin seperti yang ditetapkan oleh doktor. Jangan ambil metformin dengan kadar yang sedikit atau berlebihan atau terlalu lama daripada yang disyorkan. Ikut arahan pada label preskripsi. Sekali-sekala doktor mungkin akan menukar dos untuk memastikan hasil yang terbaik.

Ambil metformin selepas makan melainkan jika doktor memberitahua anda sebaliknya. Terdapat juga metformin yang hanya diambil sekali sehari selepas makan malam. Ikut arahan doktor anda. 

Metformin adalah sebahagian daripada program yang lengkap dalam rawatan yang termasuk diet, senaman, dan kawalan berat badan. Adalah penting untuk menggunakan ubat ini secara teratur bagi mendapatkan manfaatnya. Pastikan preskripsi diisi semula sebelum kehabisan ubat sepenuhnya.

Bagi metformin jenama glucophage XR, jangan mengunyah, hancurkan atau patahkan pil tersebut. Telan kesemua pil. Patahkan pil boleh menyebabkan terlalu banyak dos yang akan dikeluarkan pada satu masa. Gula dalam darah perlu kerap diperiksa. Selain itu, anda mungkin perlu ujian darah yang lain. Berjumpa dengan doktor secara berkala. Periksa gula dalam darah dengan berhati-hati semasa sakit, mengalami tekanan, melancong, senaman lebih daripada biasa, mengambil alkohol atau melangkau waktu makan.

Perkara-perkara ini boleh menjejaskan paras gula dalam darah dan keperluan dos juga mungkin berubah. Jika jatuh sakit, demam/jangkitan, menjalani pembedahan atau kecemasan perubatan, doktor mungkin akan menghentikan pengambilan metformin anda untuk sementara waktu. Jika perlu, tanya doktor bagaimana untuk menyesuaikan dos metformin. Jangan ubah dos metformin atau jadual tanpa nasihat dari doktor.

Doktor akan menyarankan pengambilan vitamin B12 tambahan semasa mengambil metformin. Ambil jumlah vitamin B12 yang telah ditetapkan oleh doktor. Simpan metformin pada suhu bilik dan elakkan dari kelembapan, haba dan cahaya.

Dos
Dos dewasa bagi kencing manis jenis 2: Ambil 500 mg dua kali sehari (selepas makan pagi dan petang).

Extended-release: Ambil 500 hingga 2000 mg sekali sehari (selepas makan malam). Dos harian maksimum adalah 2500 mg.

Dos pelarasan untuk pesakit buah pinggang:
Metformin harus digunakan dengan berhati-hati di kalangan pesakit yang mempunyai penyakit buah pinggang. Metformin boleh menyebabkan laktik asidosis kepada pesakit-pesakit ini. Di samping itu, metformin harus digunakan dengan berhati-hati terhadap pesakit warga tua disebabkan oleh potensi fungsi buah pinggang berkurang.

Dos pelarasan untuk pesakit hati:
Metformin harus digunakan dengan berhati-hati di kalangan pesakit yang menghidap penyakit hati. Metformin boleh menyebabkan laktik asidosis dalam pesakit-pesakit ini.

Dos pelarasan: Dos boleh ditingkatkan sebanyak 500 mg setiap minggu atau 850 mg setiap minggu yang lain berdasarkan toleransi pesakit dan tindak balas.

Lain-lain: Dos maksimum harian yang disyorkan adalah 2.55 gram. Metformin boleh digunakan bersama dengan sulfonylureas.

Apa patut saya buat jika terlupa makan ubat?
Makan ubat sejurus anda ingat. Jika hampir dengan dos seterusnya, jangan makan dos yang tertinggal itu dan makan ubat seperti biasa untuk dos seterusnya. Jangan makan ubat lebih daripada yang diarahkan oleh doktor.

Apa harus saya buat jika termakan lebih?
Pergi ke kelinik atau hospital berhampiran jika anda merasakan terlebih dos. Terlebih dos metformin boleh menyebabkan laktik asidosis.

Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda laktik asidosis seperti:
1. Keletihan. 
2. Meningkatkan mengantuk. 
3. Kadar jantung yang perlahan. 
4. Rasa sejuk. 
5. Sakit otot. 
6. Sesak nafas. 
7. Sakit perut. 
8. Rasa ringan kepala. 
9. Pengsan.

Apa yang harus saya elakkan ketika mengambil metformin?
Elakkan mengambil alkohol. Ia boleh merendahkan tahap gula dalam darah dan meningkatkan risiko laktik asidosis ketika mengambil metformin.

Kesan Sampingan Metformin
Sila dapatkan rawatan kecemasan di hospital jika anda mengalami kesan alahan seperti:

  • keradangan dan gatal pada kulit, 
  • susah untuk bernafas, 
  • bengkak pada muka, 
  • bibir dan tekak. 

Ubat ini boleh menyebabkan laktik asidosis (pengumpulan asid laktik dalam badan, yang boleh membawa maut).

Laktik asidosis perlahan-lahan menjadi lebih teruk dari semasa ke semasa. Dapatkan bantuan perubatan KECEMASAN jika anda mempunyai gejala ringan laktik asidosis seperti:
1. Sakit otot atau keletihan.
2. Rasa kebas atau sejuk di tangan dan kaki.
3. Kesukaran bernafas.
4. Berasa pening kepala, letih atau sangat lemah.
5. Sakit perut, loya dan muntah-muntah.
6. Kadar jantung perlahan atau tidak sekata.

Hubungi doktor SEGERA jika anda mempunyai apa-apa kesan sampingan yang serius yang lain seperti:
1. Berasa sesak nafas walaupun dengan melakukan senaman ringan.
2. Bengkak atau kenaikan berat badan yang mendadak.
3. Demam, menggigil, sakit badan dan tanda-tanda selesema.

Kesan sampingan metformin kurang serius mungkin termasuk:
1. Sakit kepala atau sakit otot.
2. Keletihan.
3. Rasa loya, muntah-muntah, cirit-birit dan sakit perut.

Apakah ubat yang boleh mempengaruhi metformin?
Beritahu doktor jika anda sedang mengambil ubat lain terutamanya:
1. Furosemide (Lasix).
2. Nifedipine (Adalat, Procardia).
3. Cimetidine (Tagamet) atau ranitidine (Zantac).
4. Amiloride (Midamor) atau triamterene (Dyrenium).
5. Digoxin (Lanoxin).
6. Morfin (MS Terus, Kadian, Oramorph).
7. Procainamide (Procan, Pronestyl, Procanbid).
8. Quinidine (Quin-G) atau kuinina (Qualaquin).
9. Trimethoprim (Proloprim, Primsol, Bactrim, Cotrim, Septra).
10. Vancomycin (Vancocin, Lyphocin).

Anda mungkin lebih cenderung untuk mempunyai hiperglisemia (gula dalam darah tinggi) jika anda mengambil metformin dengan ubat-ubatan lain yang boleh meningkatkan gula dalam darah seperti:
1. Isoniazid.
2. Diuretik.
3. Steroid (prednisone dan lain-lain).
4. Jantung atau ubat tekanan darah (Cartia, Cardizem, Covera, Isoptin, Verelan, dan lain-lain).
5. Niasin (Advicor, Niaspan, Niacor, Simcor, Slo-Niacin, dan lain-lain).
6. Phenothiazines (Compazine dan lain-lain).
7. Ubat tiroid (Synthroid dan lain-lain).
8. Pil kawalan kelahiran dan hormon lain.
9. Pil diet atau ubat-ubatan untuk merawat asma, selsema atau alahan.

Sila beritahu doktor jika anda mengambil ubat lain termasuklah pil-pil vitamin dan lain-lain. Ini termasuk preskripsi, over-the-counter, vitamin dan herba. Jangan mengambil ubat-ubatan lain tanpa memberitahu doktor terlebih dahulu.
Back To Top